Jord under neglene.. =)

Nå har det vært litt opp og ned en stund, så det er en fryd å se alle de fine småplantene som kommer opp. Igår var det prikling/potting av 6 forskjellige sorter tomat og en del annet smått og godt. Det var jo tomatene som var min store stolthet i fjor, så de gleder jeg meg ekstra til. Mannen min stilte opp og priklet stemorene, og har lovt å prikle million bellsene også! =) Takketakk!

Små salatene fra forrige sådd ser så fine ut at jeg like godt sådde en runde til, så det blir nok overlapp ved modning og høsting. Hadde jo helt dille på salaten i fjor, særlig den rødbladede plukksalaten, den kan varmt anbefales! Sådde så mange at jeg kommer til å gi bort en hel del av dem, og hvis ingen vil ha så sliter jeg med å spise opp alt sammen når de virkelig kommer igang... ender kanskje opp med en annonse på finn?

De pelargonene som jeg berget in fra et frosset drivhus rundt nyttårstider har selvsagt ikke klart seg.. men de vi sådde ser kjempefine ut. Stiklingene som ble vanskjøttet og bortglemt i vinter har stortsett ikke klart seg, har en enkelt margeritt igjen som jeg håper at det kan være litt liv i.

Det ble mye om og men i forhold til potter, bretter og ampler, men vi fikk endelig fått bestilt en eske med 8,5 cm firkantpotter, en eske med standardbretter, og en del nye ampler. Dessverre viste det seg at brettene ble feil.. vi fikk dem med huller i, noe som går dårlig hos oss, takk og lov at vi fortsatt har en del bretter fra før av, så vi rekker å få de riktige brettene før småplantene tar helt av!

Jo, forresten; hadde jo tenkt å prøve meg på cantaloupe melon i år.. Men det har hittil gått dårlig og det har ikke spirt. nå sådde jeg for tredje gang idag, og har satt plantebutten in på varmtvannstanken, så skal det iallefall ikke stå på temperatur, hvis det ikke kommer nå, la noen oregano frø i samme butt, så får vi se om de blir litt villigere når de får varme på beina.. *krysser fingrene*

Kjøpte en "trappehylle" forleden, tanken var å sette den på en lys plass i uthuset, for å gi enda bedre plass til grønne planter. Den overordnede planen med en del av det som skjer i uthuset er jo som nevnt tidligere egenterapi; sliter med depression og tungsinn i perioder og grønne planter har en positiv effekt. Har ryddet og ommøblert de siste dagene for å legge bedre til rette for planter og grønt, og så har jeg jo et spisestuebord som begynner å bli fullt av småplanter under kunstig lys. dessuten har jeg tatt en del stiklinger av noen av stueplantene mine for å ha nettopp i uthuset. Tror det skal bli fint! Ute sludder det som bare det.. men synes det er pent med snø også, bare den får ligge.

Ha en fin dag videre! =)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Lavmål og planer for en ny sesong

Ullskjoldlus, Karantene og Plantasjen i Sandefjord

Det er ikke vår riktig enda...