Drivhus - er det nødvendig? Og hva med dem som bor i blokk?

Etter min mening er det ikke nødvendig med drivhus så lenge du har et godt solvindu som kan dedikeres til småplanter i en periode fra sirka februar-mars og til det er klart til å plantes ut.

Det er også mulig å supplere med kunstig lys og jeg har hatt gode resultater med alminnelig lyserørs armatur, altså ikke noe spesial i det heletatt, men billigste variant lyserør, med dekslet tatt vekk.

Hvis man vil drive litt ekstra utendørs også, så er byggeplast som kan kjøpes i rull på byggvarehus et forholdsvis slitesterkt og godt alternativ og man trenger ikke å gjøre så mye ut av en type ramme som byggeplasten kan stiftes fast i. Mye avhenger av hvor værhardt det er på plassen og hvor mye beskyttelse du trenger til plantene dine. Viktig å huske på at man må komme til for å få stellt plantene også, og at hele plasten på et tidspunkt sannsynligvis bør fjernes helt, siden vi tross alt får fine sommerdager og det kan bli ganske varmt.

Nå er jeg så heldig at vi har drivhus med to doble lyserørs armaturer i taket, men det var en gang da jeg hverken hadde drivhus eller hage, og ikke en gang balkong!

Dyrke i vinduskarmen
Tror det har blitt ganske populært å dyrke i vinduskarmen, står iallefall masse på nett om det og mange som har fine ideer og løsninger som ikke nødvendigvis trenger å koste allverden. Den gangen jeg dyrket i vinduskarmen så var det med svært enkle midler. Jeg fikk et type arbeidsbord som noen skulle kaste (lurer på om det var et løst ben eller noe), plasserte det innenfor det vinduet med absolutt beste lysforholdene og fyllte opp med planter. sådde frø i små potter og plantet om i større etter hvert. Dyrket iallefall tomater og paprika på denne måten, og med godt resultat! Men med denne måten så er man avhengig av enten et godt solvindu (gjerne flere), eller kunstig belysning, eller begge deler. Har faktisk noen eksperimenter på gang i forhold til innendørs dyrking, selv om det meste skal ut. Salaten ble i fjor kraftig angrepet av sultne insekter, så i år skal den få bo inne, så får vi se hvordan den liker det.

Det er fullt mulig å ha en frodig innendørs hage selv om man bor i blokk, og selv om de naturlige lysforholdene ikke er så bra, og det trenger ikke å være dyrt, MEN det tar en del plass. (iallefall hvis man er glad i planter med litt god størrelse)

Hursomhelst så er jeg igang å rigge lys i uthuset, for å starte sesongen et sted hvor det ikke blir fullt så dyrt å fyre opp med litt varme. (Drivhus koster, ikke så mye i lys, men desto mer i varme - særlig hvis det blir kaldt i været) Noen ganger så har strømregningene blitt i drøyaste laget om våren, så jeg anbefaler å drive innendørs under kunstig lys, særlig hvis du har mulighet til å holde temperaturen lavere en vanlig stuetemperatur. Nok lys er det viktigste etter min erfaring!

Idag er det skikkelig ruskevær med blåst og regn, snart er vel snøen borte igjen. =(
Da er det jo ekstra gledelig at det er noen knøttsmå tasser som akkurat har brutt jordskorpa i sådden min! =D

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Lavmål og planer for en ny sesong

Det er ikke vår riktig enda...

Ullskjoldlus, Karantene og Plantasjen i Sandefjord