Lavmål og planer for en ny sesong

 Lenge siden sist.. ser at jeg ikke postet siden 2018 og mye har skjedd siden da.

Jeg sliter med litt av hvert, både psykisk og fysisk, og har fått trygd i sommer som gikk.
Hage og planter har "gått for lut og kaldt vann", hadde beskjedent med planter i sommer og likevel var det et helt foretagende å rekke over med vanning, omplanting, oppbinding osv. I fjor sommer var vel egentlig også litt lavmål..
har i løpet av 2019 og til dels 2020 funnet ut hva som skjer med grønsaker og andre planter hvis man ikke gjødsler noe som helst en hel sommer, hvor krumme tomatplanter blir når de ikke blir bundet opp, hvor mye snø som skal til for at drivhustaket skal rase in osv. Har kastet masse småplanter (og en del større også) som bare tørket in for at jeg ikke har "husket" å vanne. =/ Lavmål med andre ord. 

Så var det det med å brette opp armene og faktisk ta sats for en ny sesong da. Jeg har jo veldig lyst, men kommer kroppen og hodet til å spille på lag så at det blir noe av det hele? Har montert ned plantelyset i uthuset der jeg har pleid å holde planteskole. Tanken er å gjøre om på bruken av rummet for å mere tilpasse det til MIN bruk, isteden for å "tjuvlåne" ene enden av det som i en god del år har vært gjesterom. Gjestemøblene er altså hivd ut og plass ryddet.
Venter på en snekker som skal komme og skifte ut de råtne gamle vinduene mine, som led vondt av hver vår med stor luftfuktighet og planteskole. Men må fortsatt brette opp ermene og gjøre resten av jobben, finne ut hvordan jeg vil organisere meg og hva som er lurt. Hadde vært veldig fint om hjernen min kunne fungert litt logisk og strukturert, så jeg får lagt en skikkelig plan, det er så mye lettere å komme i gang hvis man kan "se det for seg" og har noe konkret i tankene, og ikke blir stående og "vele" og lure på hva som er lurt. 

Har kikket på plantelys idag.. lurte på å supplere lysrørene med noen skikkelige plantelys, sånn i tillegg. Har aldri hatt noe annet en vanlige lysrør, både inne og i drivhuset, men det kunne jo være artig å prøve en gang, se hvor mye forskjell det gjør. Blir vel med tanken denne gangen også, siden jeg vet at det vanlige opplegget fungerer godt, i allefall til plantene begynner å bli store men da er det å andre siden på tide å flytte ut i drivhuset.

Hmmmmm.......

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Ullskjoldlus, Karantene og Plantasjen i Sandefjord

Det er ikke vår riktig enda...