Drive småplanter under kunstig lys

Har skrevet før om det å drive planter inne under kunstig lys, det er egentlig ganske enkelt, men krever noe rigging.

Først trenger man plassen, om det er på gulvet eller på et bord, jeg anbefaler bord, for at det skal være lettere å komme til og holde oversikt. (jeg bruker et kjøkkenbord med forlengerplate og en voksduk på for å skåne bordplaten)
Så trenger man noe lyserørs armatur, eller noe annet lys man velger, det finnes en hel del ute på markedet hvis man først søker, men jeg har valgt det jeg oppfatter som billigste alternativ og det er alminnelig lyserørs armatur, beregnet på garasjer, næringslokaler eller hva det måtte være.
Så trenger man noe å henge opp armaturen i, slik at du kan heve og senke den alt ettersom plantene vokser, eller behovet endrer seg. Her er det jo egentlig bare å bruke fantasien, jeg bruker noen 15*40mm bord, to stødige stoler og teip (noe papir mellom teipen og stolen så man slipper å skrubbe på de teiprestene etterpå) og så har jeg kjøpt noe tynn kjetting og små kroker som oppheng for enkel justering.
Timer er en rimelig måte å huske plantelyset på.

To turer til clas ohlsson har det blitt hittill i sakens anledning, igår kjøpte jeg lyserør og idag skrutrekkere, timer, kjetting og kroker.

Av frøsådden er det en hel del som ikke kommet opp enda, men noen av tingene har 10-30 dager spiretid, og det har foreløpig bare gått 6 dager respektiv 14 dager, men begynner å bli litt utålmodig og lurer på om det må sås på nytt. =/
Klør litt etter å få tomatfrøene i jord, har også kjøpt en paprika i butikken som jeg tenkte ta frø av og så samtidig med tomatene, gleder meg!

Kommentarer

  1. Gode råd her! Jeg har sådd i vinduskarmene i mange år, men har etterhvert skaffet meg noen ekstralys til tidligsådd. Vanlige lysrør fungerer utmerket. Jeg plasserer også noen minidrivhus under overskapene på kjøkkenet :)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Kommentarer og spørsmål her! =)

Populære innlegg fra denne bloggen

Lavmål og planer for en ny sesong

Det er ikke vår riktig enda...

Ullskjoldlus, Karantene og Plantasjen i Sandefjord