Jord - en egen vitenskap. Og magien ved gressklipp

Har skjønt at dette med Jord ikke bare er et kapittel for seg, men en hel bok for seg. Det er dem som gjør en hel kunstform ut av dette med jord og ph og hummus og hva det måtte være; all respekt til dem, har skjønt at man kan oppnå ganske store ting med hvordan man "lager" jord.
Jeg er å andre siden ganske kjedelig og enkel, og har ikke særlig greie på slike ting; vi kjøper torv på Sundland Torv og det har stortsett vært det... fram til i fjor.

Jeg har en veninne som er en god del flinkere en meg både med planter og jord og egentlig det meste som har med slikt å gjøre. Iallefall så drev hun på med diverse forsøksprosjekter i forhold til jordkvalitet og hva de enkelte planter ville sette pris på. Ble litt smittet av hennes entusiasme og prøvde en "lathans variant" og blandet gressklipp oppi den kjøpte torvjorda. Resultatet ble helt utrolig! At noe så enkelt skulle gjøre en så stor forskjell var overraskende og ganske ubegripelig for meg, siden jeg ikke har hørt noe om det tidligere.. dette burde vare en vanlig tips til hageeiere: å bruke gressklippen som jordforbedring.
Hursomhelst så brukte jeg all gressklippen gjennom hele sesongen, oppi alle hage-prosjektene mine, og resultatet ga blod på tann! (dog ikke jordbærplantene, obs, obs!) Som nevnt tidligere så er ikke fysikken helt som den skal og all jordblanding medførte en del smerter i armer, skuldre og nakke. Det var mannen min som fikk den lyse ideen om å bruke en sementblander isteden, og den ideen har fått modnes siden da.

Sagt og gjort; idag har vi vært og kjøpt en sementblander som vi fant på Finn, og som jeg gleder meg til å prøvekjøre den! Nå er det jo rimelig lenge til det blir noe gressklipp å snakke om, med mange minusgrader og et lite snølag.. =/ Det var jo det med tålmodighet igjen da.. *pust*
Det er vel bare å fyre i ovnen og vente på vår.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Lavmål og planer for en ny sesong

Ullskjoldlus, Karantene og Plantasjen i Sandefjord

Det er ikke vår riktig enda...