Trimme ned store planter

Apropos å kappe større planter til mindre når de begynner å vokse ut av komfortsonen .. har en Schefflera, også kjent som paraply tre, som har vært med meg ganske lenge, nærmere 15 år vil jeg tro. Hursomhelst så er den blitt en diger busk og vanskelig å flytte på, nesten umulig å plante om osv. noen av grenene har blader nesten helt ned men et par av de mest hengslete grenene har bar gren en god bit ut med en raus blad dusk ytterst, og for noen dager siden så kappet jeg den lengste av disse først av planten og deretter i to, slik at jeg fikk to biter; en med masse blader, og en bit med mye gren og noen få blader.
Sette jo begge skuddene i vann, og den ene har altså i løpet av bare noen dager begynt å danne røtter! Etter hvert er det flere grener som trenger å kappes, siden hele planta skulle hatt litt ny jord ( tror det er tre år siden sist omplanting) og kanskje en enda større potte, men det får vi se på. Blir en del nye planter av dette skulle jeg tro, og jeg har i hvertfall ikke plass til alle sammen. =(
Paraply-tre-bebiser opp for adopsjon i løpet av våren eller sommeren. =)

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Lavmål og planer for en ny sesong

Ullskjoldlus, Karantene og Plantasjen i Sandefjord

Det er ikke vår riktig enda...