Ullskjoldlus, Karantene og Plantasjen i Sandefjord

Ullskjoldlus er noe skikkelig dritt. Har skjønt de er vanskelig å bli kvitt når de først har etablert seg.
For øyeblikket er jeg igang med å bekjempe tredje runde med angrep, og alle tre angrepene mener jeg å kunne spore tilbake til orkideer kjøpt på Plantasjen i Sandefjord. =(
Har søkt en del på bekjempelse av ullskjoldlus og ser at mange gir tapt og kaster alt som har med orkideer å gjøre. Nå er det slik at jeg har flere planter en orkideer som er angrepet, så atter en gang må jeg nok bare ta opp kampen, og prøve å holde angrepet nogelunde nede til våren kommer slik at man kan gå grundig over alle plantene utendørs, vaske på og rundt der hvor plantene pleier å stå og håpe på det beste.
Hvis man har plass, så går det an å ta en og en plante for behandling, for så å sette dem i "karantene", helst i et annet rom. Den muligheten har dessverre ikke jeg.
Det er også mulighet for å bruke det samme prinsippet med karantene når man kjøper nye planter, slik at man unngår smitte.
Er blitt litt skeptisk til Plantasjen i Sandefjord, har flere ganger vært der og sett planter angrepet med spinnmidd, som heller ikke er noe hyggelig å få hjem, men etter min erfaring adskillig lettere å gjøre noe med. Og ja, jeg sa ifra om det, men hun jeg snakket med tror jeg ikke visste hva spinnmidd var for noe. Har ikke tatt opp problemet med ullskjoldlus med dem direkte, skulle kanskje ha hørt hva de har å si?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Lavmål og planer for en ny sesong

Det er ikke vår riktig enda...